Zodra je lezer je brochure voor het eerst ziet, start de tijd. Je lezer moet getriggerd zijn om hem open te slaan voordat je ‘Printdeal.be’ kunt zeggen! Wil je jouw business op de kaart zetten en je producten presenteren aan je doelgroep? Dan wil je natuurlijk niet dat je brochure, magazine of catalogus linea recta in de papierbak belandt. Wij geven 8 tips voor kick-ass gevouwen drukwerk!
Don’t judge a book by its cover, zeggen ze. Wel bij brochures en magazines, want daar bepaalt de voorkant of je materiaal gelezen wordt. Waar mooi vinden een kwestie van smaak blijft, is aantrekkelijk vinden te sturen. Maak daarom duidelijk wat je lezer kan verwachten en trigger hem om snel de pagina om te slaan.
Een brochure maken vergt ook strategisch nadenken over de vervolgstap: moet de lezer je website bezoeken voor meer informatie over je producten, een kortingscode gebruiken, gelijk iets bestellen of een boeking maken? Zorg dat je duidelijk maakt wat de bedoeling is met behulp van ‘call to actions’ (zoals ‘Bezoek de showroom’ of ‘Maak een afspraak’). Kies de juiste toon voor jouw doelgroep, zoals bescheiden (‘Verwen jezelf met onze treatment’ in plaats van ‘Boek vandaag nog!’) of juist een flinke duw om Nu. Op. Die. Knop. Te. Klikken.
Ga je een brochure of magazine maken, dan heb je van tevoren (hopelijk) bedacht hoe je hem gaat inzetten. Pas hier de afwerking slim op aan. Neem je een boekwerk mee naar een beurs om bezoekers door jouw producten en creaties te laten bladeren? Dan wil je hem makkelijk openklappen en laten liggen zonder dat de pagina’s vanzelf omslaan, met bijvoorbeeld een wire-o. Verspreid je een mooie glossy? Versterk dan de luxe-ervaring door te kiezen voor een gelijmde omslag. Het helpt om te visualiseren hoe je het drukwerk straks gebruikt.
Soms zit je helemaal in je eigen bubbel en vergeet je te kijken vanuit het perspectief van je klant. Elke doelgroep heeft zijn of haar eigen kenmerken, interesses en behoeftes. Zorg dat taalgebruik, lettertypes, kleuren en afbeeldingen hierop aansluiten. Een kind dat door de speelgoedcatalogus bladert wilt bijvoorbeeld veel kleur zien, een interieurstylist wil geïnspireerd worden door toffe foto’s. De meest effectieve manier om te checken of je ontwerp de juiste snaar raakt, is door te testen voordat je bestelt. Dat kun je alleen doen, met heel het team of met een buitenstaander die bij de doelgroep past.
Je klant moet je moeiteloos weten te vinden. We willen niemand lui noemen, maar hoe makkelijker je te bereiken bent, hoe beter. Zorg dus dat je altijd (de juiste!) gegevens vermeld op je drukwerk zoals telefoonnummer, website en adres. Hierbij hoef je je niet te beperken tot platte tekst. In je afbeeldingen kun je bijvoorbeeld het adres van je filialen verwerken en met een QR-code kun je verkeer naar je website sturen.
Je kent ze wel, de mensen die om de haverklap in zichzelf zitten te lachen. “Sorry, ik zag het even voor me. Ik ben visueel ingesteld!” wuiven ze dan. En eigenlijk zijn de meeste van ons dat: niet alleen kinderen willen plaatjes kijken, ook je volwassen klanten worden een stuk vrolijker van een catalogus of magazine met afbeeldingen. Zorg dat het beeld de tekst ondersteunt, consistent is en helemaal past bij jouw merk.
Lange stukken tekst zijn net zo afschrikwekkend als een brochure in Comic Sans grootte 16. Verdeel je verhaal in ‘hapklare brokjes’ met witruimte, alinea’s en tussenkopjes. Met opsommingen maak je lange teksten aantrekkelijker om te lezen. Lees je tekst hardop voor om te checken of hij lekker leest. Een beetje awkward, maar zeker waardevol om te doen. Je hoort het direct als je door je zinnen hakkelt. Als het niet lekker voorleest, zal je klant ook struikelen over je woorden.
Catalogi en brochures maken het makkelijk om in alle rust te lezen over je product of service. Spoor je lezer subtiel aan om meer te doen dan dat. Varieer bijvoorbeeld met...
Achtmaal check? Ontdek hier wat er allemaal mogelijk voor is jouw kick-ass brochure of magazine!