secondary Kerst overload

Maak het persoonlijk: 4 tips om te pieken met kerstcommunicatie

dinsdag 15 oktober 2024

Kerst is meer dan het seizoen van fonkelende lichtjes, glinsterende kerstbomen en feestelijke lekkernijen. Het is ook de tijd van grote televisiereclames en volop concurrentie. Hoe kan je opvallen met je zaak in een tijd van enorme (en zoetsappige) reclamecampagnes met een bescheiden budget? Dat vertellen we je in dit blog. Een kleine tip van de sluier: hoe persoonlijker, hoe beter...

Kerstcommunicatie en het kerstkoopgedrag

De kortste dagen van het jaar draaien traditioneel om samenzijn, cadeaus en het allerbelangrijkste: grote uitgaven van kopers die zich graag laten verleiden. Anders gezegd: bij de consumenten brandt het geld in de zakken en alle bedrijven staan voorin de rij om daar een graantje van mee te pikken. Om de klant voor zich te winnen, zetten ze groots in met enorme kerstcampagnes. Daarom barst het rond de feestdagen van grootse reclames die inspelen op emoties met families rondom de eettafel. Het gevoel van warmte en verbinding die reclames tijdens de donkere dagen bij kijkers oproepen maakt het makkelijker ze te porren tot een aankoop. Maar als al die grote bedrijven diep in de buidel tasten om reclame te maken, heeft het dan nog wel zin om het te proberen in deze periode met een kleiner budget? Absoluut! Als je maar die connectie met je klant weet te maken.

4 tips voor persoonlijke kerstcommunicatie die raakt

Tijdens de feestdagen wil je de band met je klant versterken en laten zien dat je echt aan hen denkt. Persoonlijke kerstcommunicatie is de sleutel: het is beschikbaar voor ieder budget en makkelijk te ontwerpen. We zetten de waardevolste tips voor persoonlijke kerstcommunicatie op een rijtje.

1. Maak je communicatie persoonlijk(er)

blogbeelden Kerstoverload kalender

Je kent je beste collega’s, klanten en relaties bij voornaam en weet wanneer ze voor het laatst langs zijn geweest. Neem ze op in de lijst van te versturen kerstkaarten en voeg een handgeschreven boodschap toe. Niets is zo attent als collega’s op kantoor of thuis, klanten en relaties te verrassen met spontane fysieke kerstkaarten of misschien zelfs een speciale fotokalender met de gezelligste foto’s van het afgelopen jaar. Zo beleef je de mooiste momenten opnieuw en laat je zien hoe goed jullie band is. Wil je echt persoonlijk de band versterken? Ga langs met je kerstboodschap voor een onvergetelijk moment.

2. Kwaliteit van je reclame boven kwantiteit

Kerst is een tijd van persoonlijke verbinding, en dat geldt ook voor je kerstcommunicatie. Het helpt dan om aandacht te besteden aan de kwaliteit van je communicatie in plaats van ongerichte reclame. Tijdens deze drukke feestdagen is er veel concurrentie, dus richt je liever op kerstcommunicatie die echt aankomt bij je publiek. Staat kerst voor jou in het teken van het verzenden van cadeaus en verpakkingen? Verras met luxe verpakkingen met je kerstboodschap, bonuscadeaus verstopt in bedrukte wijnverpakkingen voorzien van een persoonlijk bericht.

blogbeelden Kerstoverload-2

Verwacht je vooral veel promotie te maken in je zaak? Versterk je band met je publiek door je kerstaanbod in een fotowaardig ingerichte zaak en verpakking te presenteren. Dat vergroot het goede gevoel bij je klanten, relaties en collega’s en zorgt voor meer mond-tot-mondreclame.

3. Vertel een verhaal

Nostalgie voert de boventoon met kerst. Wat is dan mooier dan samen terugblikken op het afgelopen jaar in de vorm van een verhaal? Een verhaal kan zo simpel zijn als je mooiste momenten van het afgelopen jaar op inpakpapier zetten. Zet vooral ook het verhaal van je organisatie in om het persoonlijker te maken. Deel je verhaal trots met een boodschap waar jullie voor staan samen met een foto die meer zegt dan duizend woorden. Verpak je verhaal zoals alleen jij dat kan!

blogbeelden Kerstoverload-3

4. Verpak je verhaal met templates

Tijdens de feestdagen is inpakken nog steeds de manier om het echt persoonlijk te maken. Alleen het beste is goed genoeg voor de band met je klanten, collega’s en relaties. Dus geef ze wat om uit te pakken: vul extra grote Amerikaanse vouwdozen met je boodschap op wijnverpakkingen gevuld met een kerstkaart, kalenders, viltjes en snoep. Met de templates in onze online editor ontwerp je eenvoudig persoonlijke verpakkingen die bijblijven tot ver in het nieuwe jaar.

blogbeelden Kerstoverload-4

Pak uit met persoonlijke kerstcommunicatie

Ga tijdens de feestdagen met onze vier tips ook de persoonlijke verbinding aan met je beste klanten, relaties en collega’s! Niets doet het zo goed als iemand laten weten dat je aan ze denkt, want jij kent ze als geen ander. Dat is hoe jij het verschil maakt en je ook tijdens de feestdagen de aandacht én het hart van je klanten gaat veroveren.


  1. #Marketing
  2. #Kerst

Jouw one-stop shop voor drukwerk, reclamematerialen, werkkleding en relatiegeschenken. Het ruimste assortiment van NL, precies zoals jij het hebben wil.
Printdeal.be

Jouw one-stop shop voor drukwerk, reclamematerialen, werkkleding en relatiegeschenken. Het ruimste assortiment van België, precies zoals jij het hebben wil.

Lees meer van Printdeal.be
Klantenservice
Nieuwsbrief
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
www.fsc.orgFSC® C103631
The mark of responsible forestry
Drukwerkdeal is an FSC certified company with license code C103631 and certificate code CU-COC-816048. Only products labeled as such are FSC certified