Naamsbekendheid is voor iedere ondernemer het startpunt: als niemand je kent, heeft niemand je diensten of producten nodig. Toch kan het verspreiden van jouw boodschap intimiderend lijken. Want is het niet erg kostbaar om naam te maken met marketing? In dit blog laten we je op dertien manieren zien dat dat niet zo hoeft te zijn. Want met stickers werk je op een slimme manier en met een klein budget aan jouw naamsbekendheid.
Misschien heb je wel eens gehoord van Reddit. De sociale nieuwssite werd in 2005 opgericht door studiegenoten Alexis Ohanian en Steve Huffman, krijgt tegenwoordig zo’n 542 miljoen bezoeken per maand en wordt gewaardeerd op 1,8 miljard dollar. Hoeveel Ohanian en Huffman in al die jaren hebben uitgegeven aan marketing om dat voor elkaar te krijgen? Vijfhonderd dollar aan stickers, meer niet. Les 1 van stickermarketing:
Stickers zijn de simpelste manier om met een klein budget aan je naamsbekendheid te werken. Reddit-oprichter Ohanian noemt die $500 aan stickers de beste investering die hij ooit deed. Hij reisde veel met de bus en overal waar hij kwam plakte hij de Reddit-stickers op. Met de boodschap “Please sticker responsibly!” deelde hij zijn stickers overal waar hij kwam uit en het logo van Reddit verspreidde zich snel over het land.
Als je iets tegenkomt op een plaats waar je het niet verwacht, blijft het je bij. Dat begreep dit ICT-bedrijf heel goed. Hun tactiek: kleine stickers plakken onderop muizen, precies op het laseroogje. Kantoormedewerkers zien dat hun muis niet werkt, checken meteen de onderkant en zien daar de advertentie voor het ICT-bedrijf. Slim!
Voor dak- en thuislozen is het de harde werkelijkheid: voor hun voedsel zijn ze soms afhankelijk van wat ze in de vuilnisbakken vinden. Dit goede doel zet zich in voor dak- en thuislozen en confronteert voorbijgangers met dat feit door de voedingswaarde van de inhoud van een vuilnisbak op de zijkant van een vuilnisbak te plakken.
Sweet Pete’s Bike Shop specialiseert zich in veiligheid op de fiets. Die veiligheid begint vooral bij goed opletten, want een ongeluk zit in een klein hoekje. Daarom plakten de medewerkers van de fietsenwinkel op de zijspiegels van geparkeerde auto’s het hoofd van een voorbijfietsend kind. Wanneer je als bestuurder van de schrik bekomen bent, pel je de sticker van je spiegel en lees je op de achterzijde ervan de boodschap van Sweet Pete’s Bike Shop: ‘Look before you leave’.
Water is een schaars goed, dus daar moeten we zuinig mee omgaan. Spoel het niet achteloos weg, willen deze campagnemakers maar zeggen met deze reclame. Door de putdeksel als een gootsteenstop te bestickeren met een straatsticker, proberen ze de voorbijgangers daar bewust van te maken.
Zet je merk in de spotlight en deel stickers uit bij elke gelegenheid. Verander je klanten in fans en je gaat je merk overal terugzien. Er zijn genoeg programmeurs, gamers en vormgevers die op hun laptop, gameconsole of stationwagen stickers van een PHP-olifant, GTA V of een Apple, ehm, appel plakken.
Ervaringen blijven je beter bij dan plaatjes. Zorg daarom dat je doelgroep iets kan doen met je merk. Het biermerk Tyskie past dat principe leuk toe op de deuren van restaurants en kroegen. Raamstickers in de vorm van flinke bierpullen plakten zij achter de handvatten van de deuren van deze etablissementen zodat wanneer je de deur opent het lijkt alsof jij je Tyskie al te pakken hebt. Schol!
Sporten doe je om fitter te worden en om van slechte gewoonten af te komen. Vet, stress, luiheid: weg ermee! Daarom krijg je bij de Braziliaanse sportclub Companhia Athletica stickers met de eigenschappen waar jij vanaf wilt. Plak die onder je sportschoenen en hoe vaker je komt, hoe sneller je sticker wegslijt (en daarmee je vet, stress of luiheid).
Elke dag word je gebombardeerd met beeld. Veel daarvan is overbodig, sommige dingen zijn nuttig. Zoals stoplichten of verkeersborden bijvoorbeeld. Omdat die beelden (terecht) nogal wat aandacht krijgen van verkeersdeelnemers, leek het deze startende schoenenzaak in Gent tof om de hoofdpersonen in de verkeersborden in de stad van wat hippe sneakers te voorzien.
Reclamemakers hoef je niet te vertellen dat je moet zijn waar je doelgroep is. En als jij vrachtwagenchauffeurs wilt bereiken met jouw boodschap, weet je dat je het hogerop moet zoeken. Want het uitzicht van de gemiddelde truckbestuurder wordt grotendeels gedomineerd door de daken van voorbijrijdende personenwagens. Het reclamebureau dat de nieuwste Mercedes-vrachtwagen moest vermarkten, bedacht daarom een campagne waarbij ze autostickers op de daken van auto’s plakten. Door die stickers zag het er voor de vrachtwagenchauffeurs uit alsof ze door het dakraampje van de voorbijrijdende auto konden gluren, waar ze een bewonderende bestuurder zouden zien…als ze tenminste in de nieuwe Mercedes-vrachtwagen zouden rijden.
Voordelig een festival promoten door de hele stad: dat was de opdracht die dit reclamebureau kreeg van het PopUp cultuurfestival in Lissabon. De mascotte van het festival is een duif en als die om één cadeautje aan de stad bekend staat, dan is het wel zijn ontlasting. Dus hebben de designers een flinke flats gevangen in een transparante vinylsticker en die, gecombineerd met het logo, verspreid door de stad. Op pinautomaten, autoruiten en zelfs op de rug van voorbijgangers werden de smakelijke eyecatchers geplakt.
Val direct op in het blikveld van je doelgroep zodat jouw boodschap niet aan hun aandacht kan ontsnappen. Deze Braziliaanse dierentuin begreep dat heel goed. Door deze dierentuin rijd je met je auto, zoals in een safaripark. Je krijgt daardoor een uniek uitzicht op de dieren, en zij op jou. Reken op nieuwsgierige aapjes die je motorkap beklimmen en struisvogels die dwars door je voorruit staren. Die ervaring brengt de dierentuin vast over met verwijderbare contourgesneden raamstickers. Zodat het ook op de parkeerplaats al lijkt of er een aapje of struisvogel naar binnen gluurt.
Smartphones zijn als sponzen voor onze aandacht: ze zuigen alles op. Steeds meer zie je mensen zich voorovergebogen door het straatbeeld of kantoor voortbewegen om zo alles op hun scherm maar mee te krijgen. Dan zie je dus meer van de vloer dan de muren. En daar kun jij gebruik van maken met opvallende vloerstickers.
De budgetvliegmaatschappij HLX.com deed dat bijvoorbeeld met deze vloerstickers. Zodra je plaatsneemt in deze wachtruimte en naar beneden kijkt, zie je de ski’s al aan je voeten bungelen. En de boodschap: voor een voordelige skivakantie moet je bij deze vliegmaatschappij zijn.
Stickers zijn creatief in te zetten, simpel toe te passen en ook nog eens hartstikke betaalbaar. Je kunt met €500,- aan stickers je online imperium starten, met verrassende stickers je diensten aan de man brengen of je volgende event door de hele stad zichtbaar maken. Met stickers heb je duizend-en-één manieren om jouw naam te laten plakken!