E-mail blijft het nummer één marketingkanaal om klanten aan je te binden. Het hebben en onderhouden van een database met e-mailadressen betekent dat je rechtstreeks met je klanten kunt communiceren, zonder tussenkomst van dure advertentieplatforms. Zo’n directe relatie is belangrijk, zeker nu privacywetgeving het moeilijker maakt om prospects via die platforms te bereiken.
Toch is het niet vanzelfsprekend dat je klanten zomaar hun persoonlijke gegevens aan je weggeven. Daar moet je wel iets tegenover zetten. Ons motto: zorg dat elke e-mail een feestje is in de inbox van degene die ‘m ontvangt. Maar hoe? In dit blog geeft onze e-mailspecialist zes tips voor een succesvolle e-mailstrategie.
Iemand die zich inschrijft voor je nieuwsbrief, verwacht daar iets voor terug. Dat kan van alles zijn: handige tips, productinspiratie of een leuke promotie. Wat het ook is, vertel altijd duidelijk wat een potentiële inschrijver van je nieuwsbrief kan verwachten. En zorg dat je die belofte inlost. Iemand die zijn e-mailadres bij je achterlaat, vertrouwt erop niet lastig gevallen te worden met opdringerige verkooppraatjes waar niemand op zit te wachten. Wie dit vertrouwen beschadigt, verliest vaak niet alleen een inschrijver, maar ook een klant.
Een klant die zich nog oriënteert op een aankoop, wil anders geholpen worden dan een klant die al een product in zijn winkelmandje heeft liggen. Beide klanten kun je bedienen met een goed getimede e-mail, maar die twee mails moeten wel duidelijk iets anders te bieden hebben.
De meeste inschrijvers die je updates lezen, zijn zich nog aan het oriënteren. Deze mensen kun je inspireren voor je product of dienst, of helpen met servicegerichte content.
Voor de klant die op het punt staat een aankoop te doen kan je de inhoud een stuk specifieker maken. Stuur bijvoorbeeld een herinnering aan iemand die een product in zijn winkelmandje heeft liggen, maar nog niet heeft afgerekend. Of experimenteer met een kleine korting om zo’n klant alsnog over de streep te trekken. Dit soort e-mails zijn vaak erg lucratief.
We doen het allemaal weleens: een e-mailadres achterlaten voor een gratis whitepaper of een beetje korting om vervolgens nooit meer tot een bestelling over te gaan.
Niet elke lead kan een betalende klant worden. Maar het is belangrijk dat je je nieuwsbrief optimaliseert voor die laatste groep. Betalende klanten winnen voor je merk is uiteindelijk waar je baas je voor betaalt, toch? Hoe meer betalende klanten onder je abonnees, hoe waardevoller je database wordt. Let dus niet alleen op je totale bereik, maar vooral ook op de inschrijftijd (hoe lang mensen je nieuwsbrief blijven volgen) en het aantal abonnees dat uiteindelijk overgaat tot een aankoop.
![Meer klanten met je e-mailnieuwsbrief
De meeste e-mailsoftware houdt keurig voor je bij hoeveel mensen je e-mail hebben geopend (CTO, of clicks-to-open) en hoeveel mensen op een link in je e-mail hebben geklikt (CTR, of click-through-rate). Dit soort betrokkenheid is belangrijk, maar het zegt alleen iets over het gedrag van je abonnees vóórdat ze kennis hebben genomen van de inhoud.
Door naast CTO en CTR ook sentiment te meten, krijg je meer informatie over de ervaring van je abonnees nádat ze je nieuwbrief hebben gelezen. Sentiment is dus een belangrijke indicatie van de kwaliteit van je mailing.
Je kunt sentiment uitvragen door bijvoorbeeld de bekende duimpjes onderaan je nieuwsbrief te laten zien. Het aantal kliks op die beide duimpjes kun je vervolgens afvangen in je e-mailsoftware.
Orderbevestigingsmails, orderverzendingsmails of facturen: het zijn allemaal voorbeelden van transactionele e-mails. Met name webshops sturen dit soort mails stukken vaker dan nieuwsbrieven. Maar toch worden de transactionele mails miskend. Onterecht, want juist de communicatie na een aankoop is bepalend voor de ervaring van je klanten.
Een voorbeeld: zodra een klant bij Printdeal.be een spandoek heeft besteld, stuurt onze e-mailsoftware automatisch een bevestigingsmail met daarin een video. In de video legt een Printdealer uit wat er allemaal komt kijken bij het maken van een spandoek. Zo’n video maakt een aankoop veel minder transactioneel: je laat zien dat er echte mensen aan de slag zijn om zo’n bestelling te verwerken.
Meten is weten. Daarom is een laatste tip: blijf de inhoud van je nieuwsbrief testen. Onderwerpsregels of afbeeldingen bijvoorbeeld kan je in veel e-mailsoftware A/B-testen. De software stuurt dan eerst een e-mail met twee verschillende onderwerpregels naar een kleine groep inschrijvers om te meten welke onderwerpregel het beste scoort. Vervolgens stuurt het programma de winnende variant naar de rest van je database.
Hou goed in de gaten welke inhoud het beste werkt voor het doel dat je voor ogen hebt. Kortere onderwerpsregels bijvoorbeeld werken vaak beter voor het aantal click-to-open in onze tests. Zo werd onze mail met de onderwerpsregel:
Tien procent vaker geopend dan dezelfde mail met de onderwerpsregel:
Ook doen getallen het vaak goed in onderwerpregels. Onze actiemail met de onderwerpregel:
Scoorde beter dan dezelfde mail met de onderwerpregel:
Door dit soort tests voortdurend te doen kun je telkens kleine verbeteringen doorvoeren in de inhoud van je nieuwsbrief.
Dit waren de tips! Heb je een vraag over e-mailmarketing? Of vind je het gewoon leuk om eens te praten over e-mail als marketingtool? Stuur dan zeker een mailtje naar marketing@printdeal.be! Wil je na het lezen van dit stuk meer voorbeelden zien van leuke e-mailmarketing? Schrijf je dan zeker even in voor de Printdeal.be-nieuwsbrief.
Jouw one-stop shop voor drukwerk, reclamematerialen, werkkleding en relatiegeschenken. Het ruimste assortiment van België, precies zoals jij het hebben wil.
Lees meer van Printdeal.be