Solden-secondary

5 tips van retail coach Steven Bollé voor succesvolle solden

maandag 20 mei 2019

We moeten je het niet uitleggen. De solden mogen dan voor jou als retailer wel een extra dosis stress brengen, ze kunnen ook je jaaromzet maken of kraken. Begin daarom vandaag al met je voorbereiding én maak je solden succesvol. Wij helpen je met de tips van retail coach Steven Bollé een handje op weg.

1. Hoe origineler, hoe beter!

Solden-Featured-1 Het typische beeld van de solden kennen we allemaal: winkelramen met kleurrijke %-tekens en vaak schreeuwlelijke letters die tegen de binnenzijde van de ramen zijn gekleefd. Opvallen doet het wel, dat ontken ik niet. Maar draagt het ook bij tot het imago van je zaak? Denk daarom eens buiten het klassieke kader, en ga op zoek naar andere manieren om de shoppers te vertellen dat je interessante koopjes hebt! Als je op een originele manier rond de solden communiceert, zowel qua vorm als qua tekst, val je nog sterker op en creëer je nog meer sympathie voor je zaak. Ontbreekt het je aan creativiteit? Doe je inspiratie op in dit blog!

2. Duidelijkheid duurt het langst

Solden-Featured-2 Zorg voor een duidelijke communicatie over de kortingen binnen in je winkel, liefst in lijn met de stijl van jouw raamdecoratie. Een gemakkelijke manier om de kortingen aan te geven zijn de klassieke kleurstickertjes, in combinatie met bijvoorbeeld A3-borden waarop je de kortingen in functie van de kleurcodes aangeeft. Pas je in de loop van de soldenperiode de kortingen aan? Dan volstaat het om enkel de borden (of de kortingen die erop aangeduid staan) te veranderen, en kunnen de kleurstickers op de producten gewoon blijven hangen.

3. Vergeet je trouwe klanten niet

Solden-Featured-3 Heb je een klantenbestand? Dan kan je je bestaande klanten bijvoorbeeld via mail uitnodigen om als eerste de solden te komen ontdekken. Zij zijn uiteraard je trouwste publiek en het loont altijd om hen extra in de watten te leggen. Waarom niet een VIP ontbijt met bubbels voor hen organiseren, de eerste ochtend van de solden? Of hen een luxe herbruikbare tas met jouw logo meegeven als ze een aankoop doen?

4. Copy is king

Solden-Featured-4 Naar het einde van de solden blijven er vaak nog wat blijvertjes staan of hangen. Zo’n rek kan nogal pietluttig overkomen, en sommige winkeliers zetten er dan wel eens de tekst ‘laatste stuks’ bij. Alleen zet dat nog meer in de verf dat niemand ze eigenlijk nog wil. Een meer sympathieke communicatie kan je bezoekers verleiden om toch eens door dat rek te snuisteren: ‘laatste kans’ klinkt bijvoorbeeld zo veel leuker!

5. Focus niet enkel op je koopjes

Solden-Featured-5 Denk er ook aan dat de soldenperiode niet alleen maar dient om de vorige collectie uit te verkopen, maar ook om shoppers te verleiden om het nieuwe assortiment of de nieuwe collectie te ontdekken. Toon de nieuwe collectie daarom ook (deels) vooraan in de winkel, maar geef wel duidelijk aan wat nieuw is en welke items in solden zijn.

#laatzienwiejebent

Ben je geinspireerd door deze tips? En voel je het al kriebelen om zelf je winkel een solden make-over te geven? Deel het resultaat met ons met #laatzienwiejebent!

[blog-banner-NL]


  1. #Marketing

Jouw one-stop shop voor drukwerk, reclamematerialen, werkkleding en relatiegeschenken. Het ruimste assortiment van NL, precies zoals jij het hebben wil.
Printdeal.be

Jouw one-stop shop voor drukwerk, reclamematerialen, werkkleding en relatiegeschenken. Het ruimste assortiment van België, precies zoals jij het hebben wil.

Lees meer van Printdeal.be
Klantenservice
Nieuwsbrief
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
www.fsc.orgFSC® C103631
The mark of responsible forestry
Drukwerkdeal is an FSC certified company with license code C103631 and certificate code CU-COC-816048. Only products labeled as such are FSC certified