Je logo is altijd een van de eerste dingen die klanten van je zien. Als ze contact zoeken met je bedrijf, zullen ze al vrij snel tegen je logo aankijken. Je wilt dus een leuk en herkenbaar logo maken. Klinkt makkelijk: teken een leuk icoon, zet je naam eronder en klaar!
Helaas is het in de werkelijkheid niet zo simpel. Er zit best wat werk in het maken van dat ene perfecte logo voor jouw bedrijf. Honderden bedrijfjes ontwerpen logo’s alsof het een lieve lust is en waarvan er dertien in een dozijn bestaan. Zo’n logo wil jij niet hebben. Hoe zorg je ervoor dat jouw logo net dat beetje anders is?
In sommige logo’s zijn twee tekeningen samengesmolten tot één. Bij het logo van de Tour de France is het woord Tour ook een wielrenner. Het logo kan ook je naam uitbeelden, zoals bij Bearhand. En bij het Rockit logo zie je zowel een racket als een gitaar. Een extreme variant hiervan is het logo van Unilever, waar allerlei producten uit het eigen assortiment zijn samengesmolten tot één U.
Less is more. Of je het hier nu mee eens bent of niet, je kunt hier heel mooi gebruik van maken in je logo. Bij negative spacing zijn de lege ruimtes in het ontwerp essentieel voor de boodschap. Een bekend voorbeeld hiervan is het logo van het WNF. De lege ruimte wordt gevuld met een paar zwarte vlekken, die je net genoeg informatie geven, waardoor de illusie ontstaat dat je een panda ziet. Dit heeft te maken met de wet van nabijheid, waardoor onze hersenen elementen die dicht bij elkaar liggen als één geheel zien. Ook in het logo van FedEx is slim gebruikt gemaakt van deze tussenruimte. Kijk maar eens tussen de E en de X.
De gulden snede is overal. Ook in je logo. Kijk maar eens naar het Twitter logo, dit beeldmerk is gebaseerd op geometrische vormen. Het logo blinkt uit in balans en harmonie. Ook het logo van Toyota is met behulp van de gulden snede gemaakt. En dat niet alleen, alle letters van Toyota komen ook nog eens terug in het logo. Een perfecte combinatie van beeld- en woordmerk.
Al deze tips ten spijt. Een logo hoeft echt niet heel complex te zijn. Een klein toegevoegd element kan al heel veel doen. Kijk bijvoorbeeld naar het logo van Amazon. In eerste instantie lijkt het een vrij simpel logo, maar de pijl wijst subtiel van A tot Z, een verwijzing naar het brede assortiment.
Wil je zelf een logo ontwerpen? Kijk eens of je die dubbele boodschap kunt toevoegen of probeer gebruik te maken van witruimtes en deel je ontwerp via #laatzienwiejebent!