Correct met zwart werken
Er is al heel wat inkt gevloeid over wat nu wel of niet de correcte instellingen zijn om zwart op een goede manier te drukken. Een mooi zwart op drukwerk is niet zo evident als het lijkt. Bij Printdeal.be krijgen we vaak de vraag welke instellingen er moeten worden gebruikt om een mooi zwart als resultaat te hebben. Daarom vond ik het gepast dit eens onder de loep te nemen.
We kennen allemaal vijftig tinten grijs, maar houden we ook rekening met alle tinten zwart? Zwart is niet zomaar zwart. Om op drukwerk een mooi zwart te verkrijgen, gaat er bijna een hele wetenschap over heen.
De terminologie die hiervoor wordt gebruikt is Rich Black of Diep Zwart. Voor ervaren gebruikers van de Adobe pakketten zijn deze instellingen zeker niet onbekend. Maar ook minder ervaren gebruikers krijgen hier vaak mee te maken en daarom wil ik hen een handje helpen.
Eerst en vooral is er een groot verschil tussen het digitaal drukproces en het offset drukprocedé (in ons volgende Printdeal.be – blogbericht gaan we hier gedetailleerd op in). Bij offset raad ik aan in al je Adobe CS-pakketten de volgende instellingen te gebruiken om Rich Black te bekomen: C 50% – M 40% – Y 40% – K 100%. Vaak wordt er enkel 100% zwart gebruikt en alle andere waarden op 0 gezet. Echter zul je telkens een ander resultaat bekomen in Photoshop, Illustrator en Indesign. Zo verkrijg je in Illustrator eerder een antraciet zwart en in Photoshop een veel rijker zwart. Daarom adviseer ik om bovenstaande waarden als standaardinstellingen te gebruiken.
Vandaag de dag denken we ook steeds meer aan het milieu. Je kunt je steentje reeds bijdragen van aan de computer in je designprogramma! Want er kan reeds een heel mooi resultaat bekomen worden met enkel C40% – M 0% – Y 0 % en K 100%. Niet alleen is het resultaat goed, maar het is ecologisch ook nog eens een opsteker. Indien je slechts een naamkaartje laat drukken, is dat uiteraard verwaarloosbaar, maar je kan je vast inbeelden dat als er dagelijks honderden opdrachten met grotere oplages met geoptimaliseerd zwart wordt gedrukt, de impact hiervan niet te onderschatten is. Er wordt een pak minder inkt gebruikt, wat alleen maar ten goede komt van het milieu.
Bij digitaal drukken ligt het verhaal ietsje anders. Elk toestel heeft hier een andere kleurbedekking. Er kan wel aangenomen worden dat het 50-40-40-100 plaatje hierin past, maar uiteindelijk kan er een laatste stap nodig zijn om een automatische aanpassing van het zwart te doen.
Deze zijn ingesteld per toestel en afhankelijk van de drager. Elke drager absorbeert namelijk anders. Zo absorbeert papier anders dan plaatmateriaal of doek bijv. Dit vereist dus de juiste instelling per drager en per digitaal toestel. Alleen zo kan men 100% tevreden zijn en genieten van alle tinten zwart.
Mijn advies
*Stel voor al je designprogramma’s de waarden C50% M40% Y40% K100% in om een mooi diep zwart op je drukwerk te bekomen. Wil je het milieu wat vooruit helpen, dan kun je reeds hele mooie resultaten bekomen met C40% M0% Y0% en K100%. Gebruik diep zwart daarnaast enkel voor grotere vlakken en tekst, maar niet voor tekst die kleiner is dan bijvoorbeeld. 15pt. Als je deze verdeling aanhoudt is de kans op minder scherp beeld of zelfs slechte leesbaarheid kleiner. *
Tino Cucca is countrymanager in België en een echte veteraan op het gebied van online drukwerk. Sinds januari 2013 is Tino werkzaam bij People & Print en zet hij zich in om de eerste stappen van People & Print in het buitenland te maken.
Lees meer van Tino Cucca