secondary marketingmix

Zo bereik je je doelgroep met de ultieme marketingmix (ook lokaal!)

donderdag 3 juni 2021

Multinational of groenteboer om de hoek: we hebben allemaal onze klanten die we warm willen laten lopen voor ons merk. In dit blog helpen we je de ultieme marketingmix te kiezen om die klanten te bereiken!

Wie zijn je (potentiële) klanten?

Je bent waarschijnlijk op zoek naar manieren om je bedrijf en omzet te laten groeien. Dat kan je op grofweg twee manieren doen:

  1. Nieuwe klanten aantrekken.
  2. Meer halen uit je bestaande klanten.

Welke richting je ook kiest: het is ontzettend belangrijk om te weten wie je klanten zijn en waarom ze bij je kopen. Want met die informatie kan jij je campagnes en acties beter inrichten. Je wil namelijk dat je de mensen die je probeert te bereiken, ook daadwerkelijk activeert met je acties.

lokaal 3

Misschien heb je al een goed beeld van je doelgroep. Misschien helemaal niet. In dat geval helpen deze tips je op weg.

  1. Verzamel alle data die je hebt over je klanten en groepeer deze. Haal de data bijvoorbeeld uit je CRM, CMS of ander systeem dat je gebruikt.
  2. Gebruik Google Analytics om inzicht te verkrijgen in de bezoekers van je website. Waar komen ze vandaan? Hoe zijn ze op je website terecht gekomen? Welke pagina’s bekijken ze het meest?
  3. Pak de telefoon en bel een aantal van je klanten eens op om ze beter te leren kennen. Of stuur ze een e-mail met een korte vragenlijst.

De exacte informatie die je wilt achterhalen van je klanten is natuurlijk afhankelijk van je bedrijf en de sector waarin je actief bent. Maar bepaalde demografische en geografische informatie is in de meeste gevallen altijd handig. Denk aan:

  • Verdeling mannen en vrouwen
  • Leeftijd
  • Gezinssamenstelling
  • Taal
  • Opleiding
  • Land, plaats of wijk

Door het verzamelen van deze gegevens kan je ontdekken of je bepaalde (doel)groepen kunt vormen met gemeenschappelijke kenmerken. Bijvoorbeeld: een meerderheid van je klanten is vrouw en in leeftijd tussen 18-40 jaar.

Kies je communicatiekanalen

Nu je beter weer wie je wil bereiken, is het makkelijker om de juiste communicatiekanalen en boodschap te kiezen. Je weet bijvoorbeeld dat je jongvolwassen vrouwen wil bereiken in je regio. Daar selecteer je je communicatiekanalen op. Je kiest voor de kanalen waarvan je denkt dat de jongvolwassen vrouwen in jouw regio ze gebruiken. Zo zal je ze eerder vinden op Instagram of Pinterest, dan bijvoorbeeld op Twitter. Het is vaak beter om eerst je communicatiekanalen te kiezen, voordat je bezig gaat met de inhoud van de boodschap die je over gaat brengen. Door eerst je kanalen te kiezen, kan je namelijk je boodschap perfect toespitsen op dat kanaal.

Er zijn ontelbare manieren om je boodschap over te brengen. Maar via welke kanalen bereik je jouw doelgroep eigenlijk het beste, en welke kanalen passen in je budget?

Natuurlijk is hier geen eenduidig antwoord op te geven, want het is volledig afhankelijk van je doelgroep, type bedrijf en budget. Maar deze voorbeelden geven je alvast een goede richting.

1. Lokale Marketing

lokaal 1 Is je doelgroep vooral lokaal gericht? Bijvoorbeeld enkel in dezelfde stad waar je zaak gevestigd is? Dan kunnen de volgende kanalen voor jou interessant zijn:

  • Huis-aan-huisverspreiding van flyers en folders
  • Adverteren in lokale kranten
  • Lokale radio of tv
  • Abrireclame in bushokjes
  • Bioscoopreclame
  • Promoteams
  • Posters of flyers verspreiden op drukke plekken zoals bibliotheken, wijkcentra en horecagelegenheden.

Bonustip: Zorg dat je bedrijf tevoorschijn komt in Google Maps en verbeter je lokale zichtbaarheid via 'Google Mijn Bedrijf'. Je wordt dan niet alleen getoond in Google Maps, maar ook binnen Google zelf als je doelgroep lokaal zoekt op je bedrijf. Ben je benieuwd hoe je offline marketing meetbaar kunt maken? Lees dan ons blog daarover.

2. Online marketing

Ieder bedrijf kan met online marketing aan de slag. De mogelijkheden zijn eindeloos. Het voordeel is dat je nauwkeurig kan targeten op de kenmerken van jouw doelgroep en exact kan bepalen hoeveel (of weinig) je uit wilt geven.

  • Facebook of Instagram. Je kunt hier heel doelgericht adverteren op de kenmerken van mensen uit jouw doelgroep. Bovendien stel je heel eenvoudig een maximaal budget in.
  • YouTube advertising. Adverteren via YouTube biedt veel opties om je naamsbekendheid te vergoten voor een zelfgekozen budget. De targetingmogelijkheden zijn vergelijkbaar met die van Facebook en Instagram.
  • SEA. Creëer advertenties binnen Google en bied op de zoektermen die relevant zijn voor jouw bedrijf. Meer weten over SEA? Hier lees je de basics van tekstadvertenties!
  • SEO. Voor de lange termijn: investeer in je organische vindbaarheid in Google. Over scoren met SEO in de zoekmachine lees je hier meer!

3. Direct Marketing

lokaal 2

Direct marketing zet je in als je direct één op één contact wil met je (potentiële) klant. Direct marketing is vooral effectief om reeds bestaande klanten te bereiken, daar heb je al de juiste klantgegevens van. Direct marketing is vooral gericht op het aanzetten tot actie. Denk aan een websitebezoek, een afspraak bij je winkel of bellen met je verkooplijn.

  • E-mail. Heb je al een nieuwsbrief voor klanten? Wanneer klanten zich inschrijven, kan je ze eenvoudig informeren over nieuwe producten, acties en nieuws over je bedrijf.
  • Direct Mailing. Je mag je klanten niet e-mailen zonder dat ze daar nadrukkelijk toestemming voor gegeven hebben. Maar post versturen mag altijd! En zeg nu eerlijk: het is toch veel leuker om fysieke post te ontvangen dan een e-mail? Over succesvolle DM's lees je hier alles.
  • Telefoon. Pak de telefoon en bel je (potentiële) klanten om ze te informeren over wat jij voor ze kan betekenen.
  • Salesbezoek. Vraagt je product om wat meer tekst en uitleg? Maak een afspraak en ga persoonlijk langs om je klant in het echt te bezoeken.

4. High budget

lokaal 4

Voor de grotere budgetten:

  • Televisie. Bereik miljoenen mensen tegelijkertijd met jouw boodschap.
  • Radio. Kies zorgvuldig de zenders en tijdstippen om zo bepaalde doelgroepen te bereiken.
  • Buitenreclame via abri’s of reclamemasten langs de snelweg (Out-of-home reclame). Grijp de aandacht van je doelgroep terwijl ze onderweg zijn!
  • Advertenties in kranten en tijdschriften. Als je je doelgroep goed kent, weet je wat ze graag lezen. Zorg dat je op die plekken onder de aandacht komt!

5. Moderne kanalen

lokaal 5

Hierboven staan de bekende en meest gebruikte communicatiekanalen. De mogelijkheden ontwikkelen zich echter snel en er verschijnt altijd een nieuw communicatiemiddel aan de horizon. Experimenteer bijvoorbeeld eens met deze kanalen!

  • Online marktplaatsen. Zit jouw doelgroep door het hele land, omdat je bijvoorbeeld een webshop hebt? Verkoop je producten via marketplaces zoals 2dehands.be en Bol.com. Voor deze heb je niet eens een website nodig!
  • Spotify: Wil je jongeren bereiken? Spotify biedt veel mogelijkheden om te adverteren op zijn platform, met meer targetingmogelijkheden dan traditionele radio. Adverteren kan al vanaf € 250,-.
  • Podcasts. Ze worden ook in België steeds populairder: podcasts. Bevindt jouw bedrijf zich in een nichemarkt? Misschien bestaat er wel een podcast waarin jij kan adverteren.
  • Influencermarketing. Een vrij nieuwe manier van reclame maken die hard opkomt. Vaak zijn er mensen te vinden die in jouw branche actief zijn en een groot aantal volgers hebben op social media. Deze zogenoemde ‘influencers’ kunnen jouw merk onder de aandacht brengen op een unieke, directe manier. Let er wel altijd op dat de persoon een duidelijke link heeft met jouw bedrijf of product, anders zal je boodschap al snel niet goed overkomen.

Creëer je boodschap. Wat wil je overbrengen?

Je weet nu wie je doelgroep is, en welke kanalen je het best in kan zetten. De laatste stap is de ontwikkeling van de juiste boodschap om je doelgroep mee te bereiken. Die boodschap kunnen we niet precies voor je invullen. Maar deze checklist helpt je alvast een eind op weg.

  1. Wat wil je bereiken? Moet de ontvanger van je boodschap iets kopen? Moet zij zich ergens voor inschrijven? Of moet hij gewoon je naam onthouden? Dat bepaalt het verschil tussen een flyer met ‘3 halen, 2 betalen’ als boodschap en een poster met ‘Kom naar onze grootste opening voor een gratis adviesgesprek!’.
  2. Hoe klinkt jouw merk? Spreek jij je klanten aan met je of u? Kan er af en toe een woordgrapje af? Schreeuw je het van de daken zoals een Media Markt of ben je meer ingetogen, zoals een Pearle?
  3. Wees creatief maar duidelijk. Een creatieve boodschap valt direct op. Verras je doelgroep en vang hun aandacht. Het belangrijkste is echter je boodschap en het doel dat je wil bereiken. Je kan de creatiefste advertentie ooit maken. Maar als de boodschap onduidelijk is, heb je een waardeloze reclame gemaakt.

Je ziet het: succesvol adverteren is er voor iedereen, groot of klein. Je succes ligt binnen handbereik, als je zorgvuldig je middelen inzet, je doelgroepen goed kent én je boodschap scherp is!


  1. #Marketing
  2. #Klanten
  3. #Producten en materialen

Wout Van Gils

Marketeer

Lees meer van Wout Van Gils
Klantenservice
Nieuwsbrief
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
www.fsc.orgFSC® C103631
The mark of responsible forestry
Drukwerkdeal is an FSC certified company with license code C103631 and certificate code CU-COC-816048. Only products labeled as such are FSC certified