Leestijd: 3min30
Ben jij ook het jaar in gegaan met het mantra '2019 wordt mijn jaar'? Plan jij ook om een kick-ass onderneming uit de grond te stampen, of wil je juist jouw groei verdubbelen? Wij helpen je op weg met de goede raad van doorgewinterd ondernemer en CEO van start-up community The Birdhouse, Jan-Willem Callebaut. Succes gegarandeerd in 2019 na het lezen van zijn winning tips in dit blog!
'‘Focusing isn’t about saying yes - it’s about saying no’, zei Steve Jobs ooit. En daar had hij een goed punt! Ik zie het steeds vaker: heel wat ondernemers lijden aan Fear of Missing Out en The Disease to Please. Ze zeggen maar al te graag op elke vraag die ze krijgen 'ja', uit schrik om een kans te mislopen.
Nochtans bestaat de eerste stap naar succesvol ondernemen erin prioriteiten op te lijsten. Daarbij moet je rekening houden met de grotere visie die je najaagt, maar ook specifieke micro doelen opstellen. Die micro doelen zullen je enorm helpen om op de juiste kansen 'ja' te zeggen!'
'Een goede pitch is van enorm belang voor je onderneming. Maar pitchen is een kunst, dat weten we bij The Birdhouse als geen ander. Als er één ding is wat je in het achterhoofd moet houden, dan is het wel de 70/30 regel. Zo moet 70% van je pitch een emotionele waarde bevatten, en slechts 30% gaat idealiter over objectieve factoren. Dus wil je in 2019 iemand overtuigen van jouw business, zorg dan voor een ijzersterke pitch.'
'Kunnen we de kracht van een goed netwerk eigenlijk nog betwisten? Juist, nee: daarom maak je er beter gebruik van op een slimme manier. Een goed netwerk kan je helpen om:
En ongetwijfeld nog veel meer voordelen! Alleen is het volgens mij wel een kwestie van efficiënt netwerken, of S.M.A.R.T. networking. Zorg er best voor dat je voor jezelf netwerken op een event of andere gelegenheid specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden maakt. Die doelstellingen eraan koppelen zorgt ervoor dat jij als ondernemer op een winstgevende manier contacten legt.'
'Akkoord - als ondernemer ben je meestal een manusje-van-alles, maar soms moet je expertenwerk overlaten aan … experts. Bij The Birdhouse hameren we maar al te graag op het belang van een complementair team. Het is trouwens best oké om iemand in huis te halen die het beter weet dan jij. Sterker zelfs, vaak wordt juist dat beschouwd als een groeimotor.'
'Tools, tools en nog eens tools: in ons digitaal tijdperk kun je niet zonder. Zo ook in 2019. Want bepaalde processen en activiteiten wil je nu eenmaal automatiseren. Zo garandeer je een gestroomlijnde werking van je onderneming.
Wanneer het gaat over softwareoplossingen en dergelijke, denken veel ondernemers aan tools voor online marketing (zoals Hubspot). Toch kan je ze ook op heel wat andere domeinen inzetten. Sales, marketing, HR, … Dikwijls hoeft het zo moeilijk of complex niet te zijn.'
'Nog een goede tip voor wie in 2019 een business wil opstarten: een veelvoorkomende fout bij heel wat ondernemingen is te laat de markt betreden. Door in twijfel te trekken of je wel startklaar bent, zou je durven uitstellen. Maar maak je geen illusies: je product of dienst zal nooit voor de volledige 100% op punt staan. En wellicht zal je het altijd een beetje kunnen bijschaven om het beter te maken. Maar dat hoeft niet de reden te zijn om te wachten, want hoe krijg je anders de, zo belangrijke, feedback van je klanten? Als je te lang wacht met je go-to-market, dan mis je hoogstwaarschijnlijk de boot omdat een andere (prille) onderneming je voor is. Dus: vlieg er gewoon in, in 2019!'
Ben je na deze tips helemaal klaar om van 2019 een topjaar te maken? Laat het ons zien, en deel je succesen met de hashtag #Laatzienwiejebent!
[]