Laten we er geen doekjes om winden: marketing is complex. In een mum van tijd kun je je overweldigd voelen en volledig de draad kwijt zijn. In zo’n geval is een marketingmodel fijn om je strategie overzichtelijk vorm te geven. Bij Printdeal.be gebruiken we hiervoor het SEE THINK DO CARE-model, ontwikkeld door Google. Het geheim? Denken vanuit de klant!
In tegenstelling tot veel marketingmodellen is SEE THINK DO CARE eenvoudig te begrijpen en toe te passen op elk bedrijf. Of je een horecazaak runt, een meubelgigant bent of fotografeert in zijberoep. Het mooiste van dit model? Het zet je klant écht centraal.
De meeste marketinguitingen zijn gericht op aankopen. Met een bepaald budget wil je zoveel mogelijk conversie genereren. Maar dit model laat je even kritisch nadenken: waarom zouden klanten iets van mij kopen als ze me niet eens kennen? En bovendien, waarom zou ik mensen overtuigen terwijl ze niet op mijn product zitten te wachten?
Het model is – zoals de naam al doet vermoeden – opgedeeld in de fases See, Think, Do en Care. De kunst zit hem in het aanpassen van je communicatie naar de fase waar je klant zich bevindt.
In de SEE-fase probeer je vooral je bekendheid te vergroten onder de mensen in je doelgroep. Stel, je verkoopt elektrische fietsen en richt je op een bepaalde gemeente. Dan is in dit geval je doelgroep iedere volwassene die in die specifieke gemeente woont. Het doel in deze fase? Zoveel mogelijk naamsbekendheid creëren. Laat bijvoorbeeld zien wie je bent op social media, investeer in een radiospotje op de lokale zender of laat flyers bezorgen in dit gebied.
In de daaropvolgende fase, de THINK-fase, wil je alle volwassenen in de gemeente bereiken die nadenken over de aanschaf van een elektrische fiets. Je bent hier dus op zoek naar mensen uit je doelgroep die zich aan het oriënteren zijn. Voor deze mensen is het waarschijnlijk nog te vroeg om een product aan te schaffen, maar ze willen misschien wel op de hoogte worden gehouden van ontwikkelingen op het gebied van elektrische fietsen.
In dit geval kun je denken aan het plaatsen van artikelen in de lokale krant of in een fietsmagazine, informatieve blogs op je website, een gratis brochure en een nieuwsbrief waar je doelgroep zich voor kan inschrijven.
Dan volgt de DO-fase. Hierin richt je je communicatie op alle volwassenen in jouw gemeente die een elektrische fiets nodig hebben, op zoek zijn naar een geschikte fiets en klaar zijn voor de aankoop. Dit is de groep mensen die je wilt raken met een online advertentie of speciale aanbieding (zoals gratis fietstassen bij elke fiets).
Stuur bijvoorbeeld een aanbieding naar mensen die al langer zijn ingeschreven voor je nieuwsbrief of je brochure al hebben gedownload. Afhankelijk van de informatie die je van hen hebt kan dat via e-mail of met de post. Een andere mogelijkheid is om websitebezoekers te retargeten met een online advertentie.
Als je inspanningen in de eerste drie fases hebben gewerkt, heb je er een klant bij. Goed bezig! Maar daar stopt het niet. Voor veel bedrijven (dus ook voor ons van Printdeal.be) zorgen terugkerende klanten voor de meeste inkomsten. Daarom is het belangrijk om je bestaande klanten te behouden. Zorg dus dat je de data van je klanten goed bewaart (uiteraard met toestemming) om later te gebruiken.
De fietsenwinkel uit ons voorbeeld zou elke klant na een aantal jaar opnieuw kunnen benaderen om accessoires of een extra service aan te bieden of om de huidige fiets in te ruilen voor een nieuw model. Marketing draait niet om eenmalig iets verkopen, maar veel meer om het aangaan van langetermijnrelaties. Ook belangrijk: zorg dat je klantenservice in orde is!
Uiteraard is niet al het aankoopgedrag zo rechtlijnig als hierboven beschreven. Sommige mensen kopen impulsief een product zonder daar lang over nagedacht te hebben. Maar over het algemeen is het effectief om je communicatie toe te spitsen op de fase waarin je klant zich bevindt.
In het SEE THINK DO CARE-model komt het dus neer op wat je wanneer communiceert. Bedenk welke uitingen passen in welke fase én via welk marketingkanaal. Niet elk kanaal leent zich goed voor elke fase.
Neem je huidige marketinginspanningen eens onder de loep en stel jezelf de volgende vraag: komen het doel, de inhoud en de targeting van mijn uitingen overeen met de fase waarin de doelgroep zich bevindt? Zo niet, kun je dan de uitingen opsplitsen zodat ze meerdere fases van het model bedekken? Misschien gebruik je nu social ads op Facebook om je naamsbekendheid te vergroten. Daarnaast kun je ook ads maken om in te zetten in de THINK- en DO-fase. Kanalen kunnen ingezet worden in meerdere fases van het model.
Voorbeeld: een display banner-campagne
Voor elke nieuwe campagne die je plant: beschrijf eerst de overwegingsfase. Waar is je klant mee bezig, waar is behoefte aan? Pas als dit duidelijk is bepaal je de inhoud en het kanaal.
De meeste bedrijven meten het succes van een marketingcampagne af op basis van het aantal aankopen (conversies). Dat is ook meestal het einddoel. Maar het is belangrijk om de acties die je inzet in de verschillende fases te beoordelen op het doel dat je ermee wilt bereiken:
Kortom: kies de juiste KPI’s die passen bij het doel per fase. Zo voorkom je een fout beeld van je resultaten. In de SEE-fase richt je je dus niet op conversie, want dan lijkt het alsof je campagne geen resultaat heeft.
Jouw one-stop shop voor drukwerk, reclamematerialen, werkkleding en relatiegeschenken. Het ruimste assortiment van België, precies zoals jij het hebben wil.
Lees meer van Printdeal.be