Duurzaamheid is essentieel voor onze planeet, ons bedrijf én onze klanten. Maar hoe weegt duurzaamheid mee in de beslissingen van onze klanten? Met meer dan 500 reacties op ons klantenonderzoek, duiken we in het belang van duurzaamheid in hun keuzes en gedrag. Ontdek wat we hebben geleerd en hoe dit onze producten en diensten vormt.
We moeten eerlijk toegeven: duurzaamheid vinden wij maar een ingewikkeld woord. Niet om waar het voor staat, maar om wat het inhoudt. Want wat duurzaamheid betekent lijkt voor iedereen anders te zijn. Voor de een is dat stoppen met vlees eten, voor de ander een elektrische auto. Voor de een is het stoppen met uitstoot, voor de ander is het kiezen voor hernieuwbare grondstoffen. En voor de meesten is het een combinatie van al deze dingen, plus of min een aantal andere eigenschappen. Hoe verschillend ook, uit al die zaken spreekt wel een overkoepelend besef: dat we voorzichtig moeten zijn met wat we uit de aarde en wat we erin uitstoten.
Dat besef leeft binnen ons bedrijf. En uit dit onderzoek blijkt dat het bij onze klanten ook leeft. Maar naast dat we wilden weten of duurzaamheid bij onze klanten leeft, willen we ook weten wat onze klanten dan precies belangrijk vinden. Helemaal in relatie met ons. Dus laten we niet verder treuzelen en ontdekken wat jullie vinden van duurzaamheid en drukwerk!
In het kort: best belangrijk! Duurzaamheid is voor het overgrote deel van onze klanten een belangrijk onderwerp. Maar liefst 87% van de respondenten geeft aan dat duurzaamheid belangrijk tot zeer belangrijk is voor hen. Een van hen zegt: “Er is geen planeet B. Ik wil met mijn werk de wereld een beetje leuker maken, niet slechter.”
Dit belang voor duurzaamheid zien we ook terug bij een groot deel van de respondenten wanneer het aankomt op hun keuze voor drukwerk. Want ook als het om drukwerk gaat, geeft 85% aan dat zij duurzaamheid daarin belangrijk tot zeer belangrijk vinden.
We merken wel dat die respondenten het moeilijk vinden om hun voornemens in de praktijk te brengen. Want 57% van de respondenten geeft aan rekening te houden met duurzaamheid wanneer ze bij ons bestellen. Dat is nog steeds een mooi aantal mensen, maar flink wat minder dan die 84% die aangeeft duurzaam drukwerk belangrijk te vinden.
Tot nu toe zien we uit ons onderzoek dat duurzaamheid in zijn algemeenheid én in drukwerk belangrijk is voor onze klanten. Maar zouden die klanten dan ook daadwerkelijk duurzame alternatieven kopen wanneer die beschikbaar zijn? Dat hebben we ook uitgevraagd, en 88,5% geeft aan dat zij inderdaad voor duurzame alternatieven zouden kiezen, wanneer die beschikbaar zijn.
Daar zitten ook wat voorwaarden aan: 86,2% geeft aan dat prijs een belangrijke overweging is en 97% geeft aan dat kwaliteit belangrijk is.
Een bescheiden 36,2% zegt dat leversnelheid voor hen belangrijk is.
Uit de reacties merken we dat onze klanten een boel verschillende redenen hebben om te kiezen voor duurzamer drukwerk. En dat de keuze voor een bepaald soort drukwerk afhankelijk is van een aantal factoren die tegelijk spelen. Zo deelt een klant: “Ik zoek altijd een mix tussen duurzaam, prijs en kwaliteit. Als dat een beetje in balans is, dan kies ik sneller voor duurzaam. Als bijvoorbeeld de prijs echt veel te hoog is, dan haak ik wel iets sneller af. Daarnaast moet ik wel het gevoel hebben dat er een eerlijke prijs wordt geboden, maar over het algemeen is duurzaam (nog wel) iets duurder.”
We merken dat het ondanks de duurzame intenties van onze klanten niet altijd aan henzelf ligt. Veel van hen hebben klanten die natuurlijk ook hun wensen en budgetten hebben. Denk aan bijvoorbeeld vormgevers of reclamebureaus. Zo zegt een respondent: “Prijs is een belangrijke factor. Mijn klanten willen duurzaam, maar hier niet voor betalen.”
De toekomst van drukwerk moet duurzaam, dat is duidelijk. Maar hoe? Daarover hebben onze klanten best duidelijke ideeën! “Dat er altijd een duurzaam alternatief wordt aangeboden”, zegt de een. Een ander gaat verder en zegt, “Duurzaam zou geen alternatief moeten zijn, maar de enig mogelijke keuze”. Een hele praktische aanpak biedt deze respondent: “Wees wat flexibeler met de aangeboden aantallen. Ik bestel vaak te veel exemplaren en daarvan moet ik dan weggooien. Qua papier en qua verspilde inkt vind ik dat erg zonde.” We hebben nog tientallen andere reacties die we allemaal gaan lezen, want we hebben heel veel waardevolle tips gekregen!
Drukwerk duurzamer maken is geen eenvoudige opgave. Maar de reacties uit deze enquête laten ons zien dat het wel de moeite waard is. Heb jij vragen over duurzaamheid bij Printdeal.be, gouden tips waarmee wij het beter kunnen doen of gewoon wat opmerkingen over dit thema die je wil delen met ons? Mail, bel of chat met ons, we horen graag van je!
Jouw one-stop shop voor drukwerk, reclamematerialen, werkkleding en relatiegeschenken. Het ruimste assortiment van België, precies zoals jij het hebben wil.
Lees meer van Printdeal.be