De meest effectieve manier om je doelgroep een relatie met je merk te laten opbouwen is merkactivatie. De perfecte gelegenheid daarvoor? Een beurs. Want nergens heb je zoveel kansen om aan je merkbeleving te werken als op die paar vierkante meters die helemaal in het teken staan van je klant en jouw merk. En: iedere positieve interactie die een potentiële klant met je merk heeft, brengt natuurlijk op. Daarom tonen we je in dit blog 10 merkactivaties die je eindeloos inspireren voor jouw volgende beursdeelname!
Vijf minuten lang ergens naar kijken zonder je blik af te wenden, is een echte opgave. Maar goed: voor een nieuwe Samsung-telefoon hebben deze treinreizigers dat wel over. De deal: hou je blik een uur op de telefoon en je mag hem mee naar huis nemen. Klinkt simpel? Is het ook, totdat je ziet aan welke afleidingen de deelnemers allemaal blootgesteld worden.
Bij betaalzender HBO vind je enkele van de populairste series ooit. Game Of Thrones is de bekendste, maar ook Sillicon Valley en Veep zijn echte kijkcijferkanonnen. Om het nieuwe seizoen in te luiden, liet HBO drie escape rooms bouwen die gebaseerd waren op deze series. Een fantastische ervaring voor fans: HBO liet een onuitwisbare indruk achter en lanceerde het nieuwe tv-seizoen met een knal!
Het coolste wodkamerk is Absolut Vodka! Een fantastisch voorbeeld daarvan zijn hun coole kunstinstallaties, in de vorm van een enorme Absolut-fles die tientallen echte flessen wodka herbergt. Op de flessen worden gezichten van de bezoekers geprojecteerd en die beelden kunnen zij manipuleren met een controller. Tevreden met je creatie? Dan kon je delen op social media. Dit is een goed voorbeeld van hoe je jouw merkactivatie deelbaar maakt op social media.
Tijdens je slaap doe je meer dan 8 uur niksen: je herstelt en laadt jezelf op voor de volgende dag. Die boodschap zetten de matrassenmakers van BeautyRest kracht bij door een slaapconcert van acht uur lang te organiseren. Componist Max Richter bracht zijn acht uur durende stuk ‘Sleep’ ten gehore in een concertzaal waar de stoeltjes vervangen waren door BeautyRest-matrassen. Wij draaien ons nog eens om!
Je zult als bedrijf maar in de HR- en payrolloplossingen zitten. Allemaal belangrijk natuurlijk, maar het levert je niet 1-2-3 opwindend materiaal op voor op een beurs. Toch heeft ADP de zaken die leven op de werkvloer tastbaar weten te maken voor de beursvloer. In verschillende installaties kun jij als bezoeker afrekenen met je grootste werkfrustraties: het glazen plafond, beloningsongelijkheid, stress en zelfs verouderde apparatuur. Terwijl jij ze te lijf gaat met het wapen van je keuze, wordt er een foto van je gemaakt die je kunt delen op social media.
Als Google ergens goed in is, is het wel het vinden van dingen. Dus toen Google een paar jaar geleden Google Photos introduceerde, zetten zij de zoekfunctie in de spotlight. En de beste manier om die onder de aandacht te brengen? Met een foodtruck. Google daagde voorbijgangers uit om binnen twintig seconden een willekeurig object in de foto’s op hun telefoon te vinden. Lukte dat, dan kreeg je een extra grote chocoladewafel. De troostprijs als je niet slaagde: een klein wafeltje, met de boodschap om de volgende keer toch echt eens Google Photos te proberen.
Zwitserland is nu niet bepaald het eerste land waar je aan denkt als het gaat om landen met een rijke voetbalhistorie. Toch hebben ze tegenwoordig een echte voetbalheld in de gestalte van Xherdan Shaqiri. Coca-Cola strikte hem voor een augmented reality-spel. De uitdaging: kijk hoe lang jij een virtuele bal kunt hooghouden met de sterspeler van het Zwitsers elftal. Achteraf kon je op de foto met de virtuele Shaqiri en die foto delen met je vrienden op social. En natuurlijk lag er voor iedere deelnemer een verfrissing klaar in de vorm van een koel blikje Coca-Cola.
Cosmeticamerk Lush staat erom bekend dat ze het helemaal anders doen dan andere merken hun branche. Duurzaam en diervriendelijk produceren, een ‘no advertising policy’ en focus op ‘user generated content’. Nogal een activistisch merk dus, en dat legt ze geen windeieren. Lush organiseert elk jaar de Lush Showcase: een beursdag in Manchester waar je de nieuwe collectie voor het komende jaar kan beleven. Het is voor Lush de uitdaging om die dag zo leuk te maken dat bezoekes massaal delen op social. Of dat een beetje lukt? Dat zie je in de video.
Hoe het marketingbureau van Black & Decker hun nieuwe stoomreiniger introduceerde? Ze lieten een topchef een maaltijd bereiden en dienden die op aan de gasten… op de vloer van de foodhall in het oude postkantoor van Antwerpen. De oude marmeren vloer diende als het bord. Maar de nieuwe stoomreiniger van Black & Decker zorgde ervoor dat de vloer net zo schoon was als een bord in een restaurant. Deze merkactivatie had flink resultaat: het leverde een geschatte 24 miljoen impressies op en de verkoop van de stoomreiniger groeide met 15%.
Om aandacht en naamsbekendheid zit Coca-Cola niet verlegen. Toch blijft het ook voor hen belangrijk om voldoende top of mind te blijven. Daarom was het merk vorig jaar te zien op allerlei festivals. Omdat ze duurzaamheid willen uitdragen, was recycling het thema. Festivalbezoekers konden hun lege flesjes inleveren op de Coca-Cola-stand die eruit zag als een recyclagepunt. Het weggooien van een lege fles voelde als een spel, en wanneer er voldoende flessen ingeleverd waren, barste er een groot feest los op de stand!
Tijd om die inspiratie om te zetten in ideeën voor jouw bedrijf! Het doel is duidelijk: zorg dat je doelgroep iets doet met jouw merk of product, of een dienst van je ervaart. Dit kan door wedstrijdjes te organiseren of door met een guerrilla-actie de aandacht van de beursbezoekers te kapen. Of ga voor iets groots en laat je inspireren door de voorbeelden uit dit blog. Hoe jij je klanten ook gaat activeren op je volgende beurs: we zijn benieuwd naar hoe jij het doet en wat je resultaten zijn!