Een uitgestippelde marketing-jaarplanning begint niet enkel bij de start van een nieuw jaar, maar is altijd van enorm belang. Weet je niet waar je moet beginnen en loop je er nu al tegenaan? Geen zorgen, dit gaat jou lukken. Als jij onze template downloadt, je team samenbrengt en een whiteboard en wat stiften fixt, dan nemen wij je mee in vijf stappen naar een ijzersterke basis. Go!
Voordat je gaat strooien met campagneplannen, is het goed om eerst vast te stellen wat er gaande is in je bedrijf en je branche. Denk hierbij aan:
Missie en visie Waar doe je het allemaal voor? Wat voegt jouw onderneming toe? Zorg dat dit altijd helder is voor iedereen.
SWOT-analyse Door op voorhand je sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen te analyseren, maak je toekomstmogelijkheden inzichtelijk.
Trends in de branche Welke externe factoren zijn belangrijk in je branche? Welke beweging is er te zien en hoe staat jouw onderneming daar tegenover?
Budget Niet onbelangrijk: hoeveel kun je besteden aan marketing dit jaar? Je kunt bijvoorbeeld een schatting maken van het bedrag dat je zal nodig hebben, een percentage van je verwachte omzet berekenen of je budget baseren op voorgaande jaren.
Als je intern alles op een rijtje hebt, kijk je naar je doelgroep. Voor wie doe je het? Met een doelgroeponderzoek maak je een goede start. Als je al beter bekend bent met je publiek, kun je persona’s maken en het gedrag van je klanten in voorgaande jaren analyseren. Waar zijn ze naar op zoek, welke pijnpunten hebben ze en welke behoeften kan jij vervullen?
Een beetje ronddwalen, wat lukraak acties bedenken en bij uitschietende resultaten de lunch op vrijdag extra gezellig maken? Daar ga je op langere termijn geen successen mee behalen. Door een doel te stellen weet je waar je naartoe gaat en kan je gericht werken aan je plan. Je doelen kan je goed baseren op resultaten van voorgaande jaren, de SWOT-analyse en andere verworven inzichten uit de voorgaande stappen. Bedenk bij het bepalen van een doel of je product afhankelijk is van seizoenen en hoe vatbaar je bent voor overige externe factoren. Of je een SMART-doel ontwerpt of liever gaat voor een Big Hairy Audacious Goal, die keuze laten we aan jou!
Kies op basis van je interne analyse, doelgroep en doelen een passende middelenmix. Het 6P-model (een klassieker) met de volgende vragen komt daarbij goed van pas:
Product Wat omvat je product of dienst en welk probleem los je hiermee op?
Prijs Wat is de waarde van je product of dienst en wat bepaalt dit? Voor welk bedrag in euro's verkoop je het en hoe betaalt je klant je?
Plaats Waar kan je klant je product of dienst kopen? Is dat in je winkel, kantoor of webshop? En wat moet die omgeving je klant bieden?
Promotie Hoe ga je je product of dienst promoten en hoe breng je het aan de man?
Presentatie Welke uitstraling heeft je bedrijf en geef je het je product of dienst? Hoe maak je gebruik van social media?
Personeel Wat verwacht je van je personeel en hoe zorg je dat iedereen goed kan werken?
Nu is het moment aangebroken om helemaal los te gaan met post-its en markers! In deze stap maak je een ruwe schets van je toekomstige marketinguitingen. Op de kalender vul je speciale dagen, campagnes en events in en kun je het plan aanpassen naar jouw wens.
Hengel nieuwe klanten binnen met inhakers: deze speciale dagen zijn leuk (soms zelfs briljant) om te gebruiken in je marketing en een hoog engagement te creëren. Het mooiste is dat ze voor het oprapen liggen! Het gevaar ligt hier wel in het spammen en zonder idee maar meegaan met de meute. Hou je aan daarom aan deze vuistregel:
Is de inhaker populair, doe dan nét iets anders om op te vallen. Bijvoorbeeld Blue Monday, Valentijn, de zomertijd.
Is de inhaker minder bekend, maak hem dan superrelevant voor je merk. Bijvoorbeeld Badeend-dag, parapludag, Dag van de slaap, Wereld Pinguïndag.
Op zoek naar inspiratie voor inhakers? Download hier gratis onze inhaakkalender.
Dat je nog niet gedetailleerd weet welke e-mailflow er aan een campagne vasthangt of welke hashtag je trending wilt maken, is nog niet van belang. Het gaat erom dat je op voorhand een ruim beeld hebt van je toekomstige campagnes. Ga je iets bijzonders doen in de lente? Roep jij een maand uit tot ‘De Maand Van…’? Schets op voorhand de grote lijnen van je campagnes en werk er met zijn allen naartoe. Enkele maanden of een paar weken voor je campagne van start gaat kun je dan aan de slag met de fijnere uitwerking van je ontwerp, tekst, advertentie en drukwerk.
Of het nu een congres of online talkshow wordt, met evenementen gaat de voorbereidingstijd altijd sneller dan verwacht (en gewenst). Als je in één oogopslag kunt zien in welke maand ze plaatsvinden, is het makkelijker om tijdig te starten met de organisatie ervan. Heel praktisch als je daar dingen voor moet boeken zoals apparatuur, een locatie, catering of opvallende banners.
De basis is gelegd, maar er kunnen zich altijd situaties voordoen waar je nog niet hebt over nagedacht. In deze rij van de planning heb je extra ruimte om in te haken op actualiteiten die nu nog niet bekend zijn. Dit kunnen bijzonderheden zijn in je branche, trends waar je aan mee wilt doen of andere variabele factoren.
Hoppa! Een marketing-jaarplan hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn. Met deze kalender als rode draad weet je waar je naartoe wilt en stel je vast hoe je daar komt. Nu kan er niets meer misgaan. Heb je toch iets te hoog gegrepen of loopt een campagne in de soep? Zie dat als een kans om iets opnieuw te proberen. Succes!