Heb je al ooit eens de stad vol geplakt met posters om bijvoorbeeld een actie onder de aandacht te brengen? En heb je daar toen nauwelijks iets van gemerkt in je winkel? Dan is het tijd om je posterontwerp eens onder de loep te nemen. Ik hoor je al zeggen: ‘Een poster ontwerpen is toch een kwestie van beeld en tekst bij elkaar te knippen en plakken?’. Klopt. Maar hoeveel tekst mag er op een poster? Wat is de meest zichtbare plek voor je logo? En oh ja, welke lettergrootte is leesbaar op welke afstand? Pak je schrijfblok erbij en ga lekker zitten. Want ja, het ideale posterontwerp bestaat écht.
Er komt best wat kijken bij een poster ontwerpen. Je wil natuurlijk bij zoveel mogelijk passanten de aandacht trekken. Maar dat blijkt nog niet zo eenvoudig te zijn. Uit Nederlands onderzoek is namelijk gebleken dat je maar een kleine twee seconden hebt om je lezer te overhalen. Hoe je die paar seconden optimaal benut, leg ik je uit met deze vier belangrijke tips.
Voordat je begint: maak een schets van je posterontwerp. Zo hebben jij en je klant allebei visueel goed voor ogen hoe de poster er ongeveer uit komt te zien.
Kies voor korte, pakkende tekst. In die luttele seconden dat jij je klanten moet verleiden, leest je publiek gemiddeld namelijk maar zeven woorden. Verder moet je ook denken aan de grootte van je tekst. Welke lettergrootte leesbaar is op welke afstand, vertel ik je later meer over.
Onze ogen zijn geneigd om te kijken naar dingen die opvallen. Ontwerp je poster daarom met een opvallende kleur en plaats hier de tekst. Zo hoeft de lezer niet te zoeken naar informatie, maar serveer je het op een presenteerblaadje en heb je 100% leesgarantie!
Zorg voor een beeld dat je boodschap perfect samenvat en de aandacht trekt. We zijn nou eenmaal beeldende wezens. Je brein onthoudt informatie makkelijker als je er beeld bij gebruikt. Een sterke afbeelding zorgt er ook voor dat je meer dan genoeg hebt aan die zeven woorden.
Bedenk een pakkende call to action. Een call to action is een activerende tekst die ervoor zorgt dat de lezer precies doet wat jij graag van ze wil. Bedenk goed: wat is het doel van je poster? Wil je bijvoorbeeld meer pizza’s verkopen? Activeer de lezer dan met een leuke kortingsactie. Heb je een opening van een nieuwe vestiging? Verleid je publiek met een leuk cadeau uit je winkel.
Je hebt nu een goed doordacht, sprekend beeld, en een tekst die pakt. Maar kan een voorbijganger wel zien van wie de poster is? Je wil natuurlijk wel dat ze jouw bedrijf linken aan die opvallende poster. Als je de doelgroep raakt rest er nog maar één vraag: ‘Waar en bij wie moet ik zijn?’. Plaats je logo onderaan de poster. Net zoals een handtekening bij een formele brief. Zo stuur je de aandacht naar de juiste plek door middel van de hiërarchie in je boodschap.
Eigenlijk is het met het formaat van posters heel simpel: bigger is better. Maar je bent natuurlijk wel afhankelijk van de plek waar je poster komt te hangen. De lokale supermarkt kan het vast niet waarderen als je aan komt zetten met een poster op bushokjesformaat. Wanneer ze vervolgens vragen om een A3-poster, en jij denkt ‘dat is toch helemaal geen snelweg?’, is het tijd om even dit posterformatenoverzicht te checken.
Bonustip: wil je het papierformaat toch even fysiek kunnen bekijken? Bestel dan de gratis formatenposter.
Zoals ik al eerder zei: zorg altijd dat je tekst leesbaar is! Je kan een poster maken met de aankondiging dat je 1000 euro cadeau weggeeft aan iedereen die zich aanmeldt voor een event op Facebook. Maar als niemand het kan lezen, gaat de poster zijn doel voorbij. Hoe weet je nu welk letterformaat op welke afstand nog te lezen is? Hiervoor hebben wij deze handige illustratie voor je gemaakt.
Met al deze tips en hulpmiddelen bereik je gegarandeerd een veel groter publiek. Dus bestel je posters, steek je handen uit je mouwen en begin met ontwerpen! Wil je een pakkende poster, maar stiekem niet de skills of tijd om helemaal vanaf de basis te beginnen? Dan komen deze elf gratis postertemplates goed van pas!
Ben je al een trotse eigenaar van een poster die effect heeft gehad op je omzet of het aantal bezoekers? Super! Deel die vooral met ons op social media met #laatzienwiejebent.