Diep vanbinnen schuilt er een nog steeds een jager-verzamelaar in ons. Niet om rendieren te vangen of eetbare bessen te vinden. Maar wél om de collectie Pokémonkaarten (of DE-spaarpunten, cameralenzen of miniatuur-autootjes) compleet te maken. Van deze verzameldrang wordt door marketeers goed gebruikt gemaakt. Dat kun jij ook doen! Wat zit er achter dat verzamelen, wat kun je leren van de pro's en hoe zet je zelf een succesvolle actie neer? In dit artikel ontdekken we de superkracht van verzamelacties.
Wat je reden om te verzamelen ook is, het bemachtigen van een nieuw item geeft je in elk geval een dopamineshot. Daar kun je bij het opzetten van een verzamelactie goed gebruik van maken!
Van origine is verzamelen een elitaire hobby. Ten eerste omdat het een tijdverdrijf is zonder doel, in tegenstelling tot werken voor de kost, en ten tweede omdat er veel geld werd besteed aan het verkrijgen van de bijzonderste munten, kristallen en kunstobjecten. In de achttiende eeuw werd verzamelen een collectieve bezigheid, toen musea en bibliotheken opkwamen.
Misschien ben je zelf ooit met vette chipsvingers op zoek gegaan naar de Flippo’s in de zak of ligt er op zolder een oud verzamelboek met Verkadeplaatjes. We nemen vijf geslaagde verzamelacties onder de loep en gaan op zoek naar de truc van een succesvolle giveaway.
Passagiers die bij KLM met World Businessclass vliegen, ontvangen al sinds 1952 één van de porseleinen Delfts Blauwe miniatuurhuisjes. Elk jaar op 7 oktober, de verjaardag van KLM, wordt er een nieuw huisje aan de collectie toegevoegd. Inmiddels zijn er dus zo’n honderd verschillende huisjes te verzamelen.
De superkrachten van deze verzamelactie:
De kleine, pluizige wezentjes waren tijdens het WK van 2006 overal te vinden. Albert Heijn maakte goed gebruik van de oranjegekte en gaf bij elke 15 euro een Wuppie weg onder het motto ‘Wup Holland Wup’. Ze kwamen zelfs nog terug als Sint- en Pietwuppie en Koningswuppies tijdens de troonwisseling.
De superkrachten van deze verzamelactie:
Deze campagne is een klassieker bij McDonald's en de echte verzamelaars staan er vol spanning op te wachten: de Coca-colaglazen. Je ontvangteen mooi Coca-colaglas bij een specifiek menu, elke collectie is kleurrijk én toch een beetje anders. Deze campagnes gaan al jaren rond de wereld. En dat is ook de uitdaging: enkele collecties komen enkel it in een land of continent. Maar gelukkig zijn er veel tweedehandssites om dit te vereenvoudigen.
De superkrachten van deze verzamelactie:
Met een stapel Flippo’s was je the man op het schoolplein! De ronde schijfjes bedrukt met tekenfilmfiguren vond je in de jaren ’90 in elke Smiths-chipszak. Met een speciaal aan te schaffen mapje kon je ze netjes bewaren en in één oogopslag zien welke Flippo’s je kon ruilen met andere verzamelaars.
De superkrachten van deze verzamelactie:
Uit elke verpakking aan koffie of thee van Douwe Egberts kun je de rechthoekige spaarpunt knippen, die je kunt uitgeven aan onder andere servies, theepotten en koffiekannen.
De superkrachten van deze verzamelactie:
Om aan jouw verzamelitem te komen, wil je dat je klant iets doet: kopen. Dit biedt verschillende opties om je actie in te zetten. Je kunt bijvoorbeeld een verzamelitem meegeven bij elk product, een bepaald bedrag of bij het inleveren van een volle spaarkaart. Handig: een spaarkaart-actie maak je makkelijk zelf met stickers op rol en flyers.
Voor de deur, in de straat of in je zaak zelf: geef je actie extra aandacht met vrolijke banners, posters en stoepborden.
Voor nuttige items die je langer kunt gebruiken, zoals pannen, messensets en wijnglazen, moet je vaak veel zegels sparen en soms zelfs bijbetalen. Maar voor een Wuppie of sticker zou niemand dat doen. Bedenk dus of het verzamelitem het sparen, wachten en betalen waard is.
Kijk hoe lang het gemiddeld duurt om een verzamelitem te krijgen en pas daar de timing en de duur van je actie op aan. Een EK-spaaractie starten in de eerste week van de wedstrijd voelt als mosterd na de maaltijd, terwijl sparen voor een barbecue-set in februari véél te vroeg is.
De beste verzamelactie maakt de keuze tussen jou en je concurrent een simpele voor je klant: bij wie kan ik mijn verzameling compleet maken? Een succesvolle actie garandeert dus dat je klanten bij je terug blijven komen. In ieder geval zolang je vezamelactie duurt, en als je het goed doet, tot nog lang daarna. Ze kunnen dus doen voor je omzet én je klantenbinding. Heb jij al inspiratie voor je eigen actie?