Met advertenties in zoekmachines bereik je in korte tijd een groot publiek. Eén type daarvan is de tekstadvertentie, die je bovenaan de zoekresultaten tegenkomt. Hoe zit die in elkaar en wat voor wereld zit erachter? Onze SEA-expert Inez helpt je op weg met de basics van tekstadvertenties!
In dit artikel behandelen we het volgende:
SEA staat voor Search Engine Advertising en is een online marketingstrategie waarbij je met betaalde advertenties in zoekmachines (zoals Google en Bing) verkeer naar je website haalt. SEA is de meest effectieve manier om in korte tijd relevant verkeer vanuit zoekmachines naar je website te halen. SEA-werkzaamheden bestaan uit het opzetten, analyseren en optimaliseren van deze advertenties. Vaak is SEA een goede toevoeging aan SEO (Search Engine Optimisation), waarbij je organisch (dus onbetaald) verkeer naar je website wil krijgen. Hier lees je meer over SEO en hoe je hoog scoort in zoekmachines.
SEA is vooral geschikt voor bedrijven die (online) producten of diensten aanbieden of die op hun eigen merknaam willen adverteren.
Zowel Google Ads als Microsoft Advertising werken beide als een veiling. Iedere keer dat een bezoeker een zoekopdracht uitvoert in de zoekmachine wordt er een veiling gestart. De zoekmachine bepaalt op basis van het algoritme welke advertentie op welke positie geplaatst wordt. Om die positie te bepalen, kijken Google en Bing naar het bod en de kwaliteitsscore. Het is dus niet zo dat je advertentie op de eerste plek getoond wordt als je meer wilt betalen dan je concurrent. De kwaliteit van je advertentie is ook belangrijk!
Het bod is het maximale bedrag dat je wilt betalen voor een klik op je advertentie (CPC, Cost Per Click). Door een biedstrategie te kiezen die past bij het doel van je SEA-campagne, kun je het bod laten bepalen door het algoritme. Je kunt het ook zelf instellen.
De kwaliteitsscore wordt bepaald door de verwachte klikfrequentie, de advertentierelevantie en de ervaring op de bestemmingspagina. Het is dus van groot belang dat de pagina waar de bezoeker terechtkomt goed aansluit bij de advertentie en dus het zoekwoord waarop hij gezocht heeft. Als wij een SEA-advertentie inzetten op het zoekwoord ‘visitekaartjes’ moet de bestemmingspagina de productpagina van visitekaartjes zijn, niet die van flyers. Als jij een fietsenwinkel hebt en een advertentie maakt voor een nieuw type elektrische fiets, wil je niet dat de advertentie op gewone fietsen uitkomt.
Als je een SEA-campagne opzet via Google, kan je kiezen uit verschillende soorten advertenties:
We geven je graag meer uitleg over de laatste soort: de tekst- of zoekadvertentie. Deze wordt weergegeven in de zoekmachine als je potentiële klant zoekt op een bepaald product waar je als bedrijf SEA-campagnes voor opgezet hebt. Bij ons is dat bijvoorbeeld ‘visitekaartjes’.
Een goede kwaliteitsscore is belangrijk voor een succesvolle advertentie. Wat hierachter zit? Een strakke structuur! Meestal wordt voor je hele bedrijf en/of website een account aangemaakt waarin je campagnes aanmaakt. Campagnes zijn vaak gelijk aan de hoofdcategorieën van de website. In ons geval zijn dit bijvoorbeeld huisstijl, promotie, stickers, buitenreclame en textiel. Voor een fietsenwinkel kun je denken aan herenfietsen, damesfietsen, kinderfietsen, fietsaccessoires en sportfietsen.
Per campagne kun je meerdere advertentiegroepen maken, waarvoor je meestal de subcategorieën van de website aanhoudt. Bij Printdeal.be hebben we onder de categorie visitekaartjes onder andere volgende subcategorieën:
Je kunt ook kiezen voor bepaalde kenmerken van producten, zoals een merk, grootte, materiaalsoort of afwerking. Bij een fietsenwinkel kunnen onder damesfietsen bijvoorbeeld de volgende subcategorieën zitten:
Een advertentiegroep bestaat uit advertenties en zoekwoorden. De advertenties worden weergegeven in de zoekmachine als een bezoeker op één van de bijbehorende zoekwoorden zoekt. Het is dus belangrijk dat de advertentie en het zoekwoord relevant zijn voor de zoekopdracht. Naast relevante zoekwoorden is het ook van belang om zoekwoorden waar je niet op wil adverteren uit te sluiten. Samen met een relevante bestemmingspagina zorgen de juiste advertenties en zoekwoorden voor een zo goed mogelijke kwaliteitsscore.
Tip: Naast het zelf creëren van advertentiegroepen met zoekwoorden kan je ook relevante Dynamic Search Ads (DSA) advertentiegroepen maken. Deze groepen zoeken naar toenemend zoekverkeer op basis van bestemmingspagina’s die je opgeeft.
In Google Ads en Bing kun je zien hoe vaak je advertentie vertoond is, hoe vaak erop geklikt is (CTR, click-through rate) en hoeveel het gekost heeft. Ook kan je hier zichtbaarheid overzichtelijk maken, concurrentiestatistieken inzien en gekoppelde Google Analytics-data bekijken. Om hiernaast ook nog conversiestatistieken in te kunnen zien, plaats je een conversietag. Die meet onder andere de bestellingen, conversieratio en conversiewaarde.
Op basis van de inzichten die je uit de data verkrijgt kan je aan de slag met campagneoptimalisatie. Afhankelijk van wat je wilt verbeteren, werk je bijvoorbeeld aan bestaande en nieuwe advertentiegroepen, (negatieve) zoekwoorden, advertenties, biedstrategieën, doelgroepen en remarketing.
Tip: Het is een blijvend proces om de campagnes optimaal te laten presteren. Als je begint met SEA-advertenties, moet je ze in de gaten blijven houden!
Nu weet je wat meer over de wereld van SEA en wat er achter een succesvolle advertentie zit. Zelf aan de slag? We hebben een handige download voor je om altijd een strakke campagnestructuur neer te zetten!
Jouw one-stop shop voor drukwerk, reclamematerialen, werkkleding en relatiegeschenken. Het ruimste assortiment van België, precies zoals jij het hebben wil.
Lees meer van Printdeal.be