Je zag het ongetwijfeld: Printdeal.be bestaat vijf jaar. En we zijn niet de enige die vijf kaarsjes mochten uitblazen. Dropsolid is één van onze klanten die samen met ons de kaap van vijf jaar behaalden. Zij groeiden uit van een tweemanszaak naar een bedrijf met twee vestigingen en zestig mensen. Hoe zij hun vijfde verjaardag vierden, wat hun succesrecept is én welke tips ze voor jou als ondernemer hebben? Wij vroegen het aan COO en medeoprichter Steven Pepermans.
Dropsolid maakt digitaal ondernemen gemakkelijk. Hoe we dat doen? We helpen bedrijven doorheen hun digitale reis. We optimaliseren hun digitale strategie, bieden ondersteuning en opvolging én helpen met het bouwen van websites en webplatformen. Wat ons uniek maakt is het feit dat wij elk type bedrijf kunnen helpen. Wij zijn erin geslaagd om de voorbije vijf jaar zowel starters als gevestigde KMO's, maar ook bedrijven die internationaal actief zijn en sterk inzetten op digitalisering en automatisatie, te helpen.
Vijf jaar geleden wisten we dat we een bedrijf wilden opstarten dat kon groeien. En als we terugblikken naar het plan dat we toen hadden vooropgesteld, zitten we eigenlijk redelijk goed in de buurt. Alleen is de invulling anders. Op vijf jaar tijd gebeurt er veel: de markt verandert, de klanten veranderen, mensen veranderen, het online landschap verandert... Dus de manier waarop we nu te werk gaan, verschilt wel van het oorspronkelijke business plan. Maar het feit dat we onze vooropgestelde groei wel gerealiseerd hebben, dat is mede te danken aan de duidelijke visie die we hadden bij de opstart van ons bedrijf.
“we hebben doorheen de jaren toch gemerkt dat goed drukwerk, iets wat kwalitatief overkomt en de aandacht trekt, niet onbelangrijk is.”
Zowel ik als Dominique (de medeoprichter en CEO van Dropsolid) zitten al een hele tijd in de sector. Dus we kenden al veel valkuilen en zijn daar zo goed mogelijk mee omgegaan. Maar een situatie waar wij ook wel tegenaan gebotst zijn, is het feit dat je af en toe eens uit de loopgraven moet komen.
Je moet de tijd nemen om strategisch na te denken en achterom te kijken: ‘Waar staan we nu, en wat gaat goed, of wat kan beter’. Door zo een helikopterzicht te nemen, zie je waar je moet bijsturen om een volgende stap te zetten. Of zelfs twee of drie stappen. Want een valkuil is dat je continu in de loopgraven blijft en dat je continu kleine problemen aan het oplossen bent, zonder strategisch te werk te gaan.
We zijn natuurlijk een digitaal bedrijf dat zich voornamelijk focust op online aanwezigheid. Maar offline is uiteraard ook belangrijk. We staan geregeld op beurzen en daar heb je uiteraard drukwerk voor nodig. En ik kan je zeggen, in het verleden hadden we daar niet zo veel aandacht voor. Voor ons primeerde toen de boodschap. Maar we hebben doorheen de jaren toch gemerkt dat goed drukwerk, iets wat kwalitatief overkomt en de aandacht trekt, niet onbelangrijk is. Daarom zijn we daar de voorbije twee, drie jaar echt wel aandacht aan beginnen besteden. We zijn met professionele mensen in zee gegaan om onze huisstijl aan te passen en die zowel online als offline door te trekken.
Nog heel goed, want ik had het zelf ontworpen (lacht). Ook ons eerste logo was een eigen ontwerp. Ja, die eerste naamkaartjes waren een noodzakelijk kwaad: we moesten wel iets maken dat we konden afgeven. Dat was ok maar ook niet 'wauw'. Als je dan kijkt naar onze visitekaartjes nu, zijn dat ook wel mooie stappen die we gezet hebben in die vijf jaar. Je kan uiteraard niet alles van de eerste keer juist doen!
Ik denk dat het vooral belangrijk is om de juiste mensen aan boord te halen. Mensen die ook mee denken met je bedrijf. Het mag niet zijn dat je als bedrijfsleider mensen gaat dirigeren en zeggen wat ze moeten doen. Bij Dropsolid hebben wij een cultuur kunnen creëren waarbij de ideeën van onderuit komen en waar we die ook ondersteunen. En da’s misschien iets dat met die groei niet altijd evident is: al die ideeën capteren en de goede dingen daaruit halen en laten groeien.